20 de des. 2011

I LES DONES QUÈ?

De la filosofia platònica en coneguem gran part, però, què hi ha de les dones? Sabem quina era l’opinió de Plató sobre les dones i el seu paper en la societat? Podien elles formar part del sistema polític i podien participar activament arribant a ser filòsofes governants? 
La idea de Plató sobre les dones ha tingut i té una gran importància per a la història de la dona al llarg del temps i en l'antiguitat, així doncs, l’opinió d’aquest gran filòsof sobre les dones és un tema molt interessant que tothom hauria d’estudiar.

Jean Delville, L’escola de Plató, 2898, Musée d’Orsay
El primer que cal destacar és que en la seva obra, Plató no realitza expressions ofensives contra les dones, ni es veu reflectida la ira i l’odi cap al sexe femení tan comuns entre els pensadors d’aquella època. No hi ha cap tipus de rebuig o d’hostilitat contra les dones, cosa molt habitual a l’època en què ens situem. Per a nosaltres, el punt de vista d’aquest filòsof fou molt renovador i inclús diríem que modern per a l’època en què ens trobem, hi ha aspectes que moltes feministes defenen en els nostres dies, i això és molt positiu.


En suma, bon amic, no hi ha cap funció, en el govern de la ciutat, que sigui pròpia de la dona per tal com és dona ni de l'home per tal com és home, sinó que les naturaleses es troben distribuïdes de manera aproximada en els dos llinatges, i la dona participa naturalment de totes les funcions i l'home també naturalment de totes sí que acceptarem que en totes la dona hi és més feble que l'home (...)


Si del llinatge dels homes i del de les dones es veu clara la diferència quant a alguna art o a alguna ocupació, d'aquestes direm que cal assignar-les a cadascun dels dos llinatges, però si l'única diferència que s'observa és en el part i en els homes l'acte d'engendrar, en tal cas no direm de cap manera que s'hagi demostrat que homes i dones difereixen en el que aquí ens importa, sinó que creurem que caldrà que les dones facin les mateixes funcions que els nostres guardians.
(Plató, República  454 d-e) Traducció de Manuel Balasch

Per primera vegada, un filòsof d’aquella època, defensa la possibilitat de debatre sobre si la dona és capaç o no de dur a terme les mateixes tasques que els homes, i no solament això, sinó que, a més, afirma que dintre de la ciutat ideal no existeix cap ocupació exclusiva dels homes que no puguen també dur a terme també les dones, i açò ho trobem al llarg de la República, hi és la idea revolucionària que diu que les dones haurien de rebre la mateixa educació que els homes en les arts de la música, de la gimnàstica i de la guerra, i és que Plató pensa en la possibilitat que les dones puguen ser guardianes de la ciutat ideal així com els homes poden ser-ho, així s’afirma que no hi ha ocupacions úniques i exclusives per als homes, sinó que si has estat educada/at per a exercir una funció, sigues del sexe que sigues pots realitzar-la, doncs allò important és la ment, no el cos, el coneixement que has adquirit  i no si ets dona o home.
A més a més, a nivell de la ciutat i com a comunitat, les dones i els fills seran un bé per a la ciutat. Els fills i filles seran lliurats als magistrats i educats per l'estat, sense que ningú sàpiga qui és son pare o sa mare i, per tant, es consideraran tots els xiquets i xiquetes com a fills i filles de tothom.


Açò podem considerar-ho com un aspecte negatiu però positiu a l’hora, doncs es desposseeix les dones del paper determinant que havien tingut tradicionalment, com a mestresses, encarregades únicament de la casa i de tenir compte dels fills, podent així exercir altres funcions (guardianes, productores...) però no se’ls deixava intervenir en l'educació dels nens perquè Plató desconfia del paper de les dones com a educadores, com manifesta obertament a la seva obra Lleis, en qualsevol cas, aquesta idea de la imatge de la dona com a guardiana, igual que l’home i l’afirmació  i l'abolició de l'oîkos va ser vista com una extravagància per la societat grega de l'època, ja que com va denunciar després Aristòtil a la seva Política, família i propietat són institucions sagrades i intocables.


També trobem alguns altres peròs en allò que digué Plató sobre les dones, algunes contradiccions perquè moltes vegades no era el mateix el que es deia o pensava que el que es feia: per exemple, a les dones se'ls negà el dret i la capacitat d'arribar a formar part de l'estament destinat a governar la ciutat: el dels filòsofs-reis, i açò es justifica mitjançant una idea d’arrel pitagòrica en què es considera que les dones són el producte de la reencarnació d’aquelles ànimes masculines que han actuat injustament, així es converteixen en homes imperfectes, i per tant inferiors.


L’Acadèmia de Plató; mosaic de Pompeia, s. I a.C
També a les dones se’ls prohibia l’entrada a l’Acadèmia i Plató no va tenir cap deixeble femení. Pot ser, aquest aspecte es va veure influenciat per qüestions polítiques de l’època en què ens situem, no per l’actuació del propi Plató, però, si l’entrada a l’Acadèmia és prohibida, l’entrada al coneixement és tancada, com s’educaven les dones? Com adquirien el seu coneixement?
Aquesta és una de les grans contradiccions en què ens trobem. En certa mesura, sembla que allò que pensava i expressava Plató en aquella època era inviable precisament perquè es trobava en aquella època, és a dir, els seus raonaments i arguments que defenien la igualtat entre sexes eren tan moderns i innovadors per a la seua època que ni el propi Plató podia dur a terme allò que expressava i pensava, per exemple no podia educar les dones perquè no se’ls permetia entrar a llocs públics com podia ser la biblioteca o a l’Acadèmia.

 


Per tant podem afirmar que en el pensament platònic es troba, per primera vegada, que la diferència i desigualtat entre homes i dones no és per qüestions biològiques o científiques, com tradicionalment s’afirmava, sinó que Plató selecciona les persones, per l’educació, les capacitats i el saber que tenen










Iona, Miriam i Lorena

5 comentaris:

  1. El treball de recerca és de bona qualitat i el tema complexe de manera que en un text tan breu és difícil que no queden aspectes confosos. La tesi inicial de què Plató defensa un model patriarcal que fonamenta la desigualtat de la dona no el veig clar. Si la família deixa de tenir un pes social i la reproducció i criança no marca diferències socials, com es justifica la subordinació de les dones?

    Al llibre VIIè deixa clar que les dones poden governar si tenen la formació requerida. En aquest cas, les dones no pateixen una selecció diferent a cap persona.

    Centreu-vos ahí i tingau en compte que una cosa és la teoria i altra la realitat. No sempre hi ha coherència entre el que pensem i el que fem i en el cas de Plató pot donar-se el cas pel que fa a l'Acadèmia per altres motius propis de la cultura del moment.

    Els dos primers paràgrafs els simplificaria al màxim.

    REVISEU EN AQUEST SENTIT I A PEL 10!!

    ResponElimina
  2. Les extravagàncies de Plató poden ser modernitats, perquè les feministes també han negat que l'àmbit femení siga la casa, i la equiparació professional, fins i tot, a l'exèrcit, subordinat la importància del cos a la de la ment, o no?

    Feu valoracions vostres, please!

    ResponElimina
  3. Busqueu la coherència entre les tesis i els arguments que aporteu

    ResponElimina
  4. Bon treball. Però a la República no es nega la possibilitat de governar a les dones. No sé quin és el fonament d'aquestes afirmacions.

    En tot cas, deuria ser més sintètic i probablement no entrar en un exercici PAU més enllà de l'obra de Plató a la seua vida.

    ResponElimina